Programare distribuita in Internet


Specializarea Informatica

FISA DISCIPLINEI

Anul universitar 2002 - 2003



  Departament Home


Cod: CB301
Titular curs: Lector dr. P. Bazavan
Forma de invatamant : Informatica (4 ani)
Ciclul : I I
Semestrul 2, Curs : 2h, Laborator : 2h
Nr. credite: 4
Profil : Informatica
Specializare : Informatica
Tip disciplina : optionala

Categoria formativa : de specialitate


Obiective:

  • Aprofundarea cunostintelor de programare orientata obiect (limbajul Java).
  • Insusirea cunostintelor necesare pentru dezvoltarea aplicatiilor Internet folosind limbajele Java, HTML, JavaScript.
  • Insusirea unor cunostinte legate de programarea distribuita si realizarea aplicatiilor de tip client-server.

Continutul cursului:

  1. Asupra unor aspecte de programare in limbajul Java.
    1. Fire de executie si sincronizarea lor.
    2. Introducere si extragere in limbajul Java. Clase de intrare/iesire la nivel de octet si de caracter.
  2. Notiuni generale despre retele de calculatoare si protocoale de comunicatie.
    1. Modele de protocoale.
    2. Familia de protocoale utilizate in Internet.
    3. Servicii Web.
  3. Programarea cu socluri in Java.
    1. Notiunea de soclu. Interfata de programare cu socluri in Java.
    2. Utilizarea adreselor Internet si a URL-urilor. Clasele InetAddress, URL si URLConnection. Exemple program.
    3. Comunicarea orientata pe conexiune. Clasele Socket si ServerSocket. Exemple de aplicatii client-server.
    4. Comunicarea fara conexiune. Datagrame. Clasele DatagramPacket si DatagramSocket. Exemple de aplicatii client-server.
    5. Administratori de securitate. Clasa SecurityManager. Exemplu de client cu administrator de securitate.
  4. Elemente de HTML si JavaScript.
    1. Ce este un document HTML ?
    2. Legatura HTML-HTTP.
    3. Prezentarea principalelor tag-uri folosite intr-un document HTML.
    4. Exemple de documente HTML.
    5. Elemente de limbaj JavaScript.
    6. Pagini HTML dinamice.
  5. Applet-uri Java.
    1. Conceptul de applet si pachetul java.applet.
    2. Ciclul de viata al unui applet.
    3. Metodele unui applet.
    4. Fire de executie intr-un applet.
    5. Incarcarea claselor.
    6. Exemple de applet-uri.
  6. Servlet-uri Java.
    1. Ce este si ce trebuie sa faca un servlet ?
    2. Utilizarea kit-ului JSDK.
    3. Bibliotecile javax.servlet si javax.servlet.http.
    4. Clasa HttpServlet. Interfetele HttpServletRequest si HttpServletResponse. Metodele doGet si doPost.
    5. Exemple de servlet-uri.
  7. Programare distribuita. Tehnologia CORBA.
    1. Principiile programarii distribuite. Aplicatii distribuite. Date si calcule distribuite. Utilizatori la distanta.
    2. Standardul CORBA, standard OMG. Caracteristici. Produse CORBA.
    3. Arhitectura CORBA. Structura ORB.
    4. Interfata client-server. IDL, limbajul de definire a interfetei.
    5. Elementele limbajului IDL. Corespondenta IDL - limbaje de implementare.
    6. Exemplu de aplicatie client - server in limbajul Java.
      1. Interfata aplicatiei : fisierul IDL. Compilarea acestuia.
      2. Implementarea serverului. "Servantul" si rolul lui. Politici la nivel de server.
      3. Implementarea clientului. Identificarea obiectelor la distanta si apelul metodelor la distanta.
      4. Tratarea exceptiilor.
  8. Forma de evaluare: colocviu

    Tutoriale

    1. Note de curs
    2. Exemple documente HTML si Javascript
    Bibliografie:
    1. P. Bazavan : Note de curs, 2001-2002.
    2. I. Jurca : Programarea retelelor de calculatoare, Editura de Vest, Timisoara, 2001.
    3. F.M. Boian : Programarea distribuita in Internet - metode si aplicatii, Editura Albastra, Cluj-Npoca, 1997.
    4. J.P. Mueller : ACTIVEX from the Ground  Up, Osborne McGraw-Hill, 1997.
    5. Documentatia IBM, DeveloperWorks, http://www .ibm.com/developerWorks.

Ultima actualizare: 15 noiembrie 2001